
Wymiana prowadnic zaworowych
Wymiana prowadnic zaworowych to proces regeneracji głowicy cylindrów, który polega na zastąpieniu zużytych prowadnic nowymi. Oto kluczowe etapy tego procesu:
Główne etapy wymiany prowadnic
Etap 1
Demontaż głowicy cylindrów:
-
Zanim rozpocznie się prace nad prowadnicami, głowica musi być zdemontowana z silnika.
-
Następnie usuwa się wszystkie elementy, takie jak zawory, sprężyny, zamki i uszczelniacze zaworowe, aby uzyskać dostęp do prowadnic.
Etap 2
Ocena stanu prowadnic:
-
Prowadnice są dokładnie mierzone, aby ocenić stopień ich zużycia i ewentualne luzy pomiędzy trzonkiem zaworu a prowadnicą. Jeśli luzy są zbyt duże, prowadnice muszą zostać wymienione.
Etap 3
Demontaż starych prowadnic:
-
Zużyte prowadnice są usuwane z głowicy. Zazwyczaj proces ten wykonuje się za pomocą prasy hydraulicznej lub specjalnych narzędzi do wybijania prowadnic.
-
W niektórych przypadkach, prowadnice mogą być podgrzewane, aby łatwiej je wyjąć z głowicy.
Etap 4
Przygotowanie otworów w głowicy:
-
Po usunięciu starych prowadnic, otwory w głowicy, w których były osadzone, są oczyszczane i sprawdzane pod kątem ewentualnych uszkodzeń lub zużycia.
-
Jeśli otwory są zbyt zużyte, może być konieczne ich rozwiercenie i montaż prowadnic o większej średnicy.
Etap 5
Montaż nowych prowadnic:
-
Nowe prowadnice są precyzyjnie wprasowywane w głowicę przy użyciu prasy lub narzędzi manualnych.
-
Prowadnice są wprasowywane na zimno lub głowica może być delikatnie podgrzewana, aby ułatwić montaż.
Etap 6
Obróbka wewnętrzna prowadnic:
-
Po zamontowaniu nowych prowadnic ich otwory mogą wymagać rozwiercenia lub honowania, aby uzyskać odpowiedni luz roboczy dla trzonków zaworów.
-
Proces ten zapewnia precyzyjne dopasowanie zaworu, co wpływa na szczelność i trwałość pracy zaworów.
Etap 7
Montowanie zaworów i głowicy:
-
Po zakończeniu wymiany prowadnic, zawory są montowane z powrotem do głowicy razem z uszczelniaczami i sprężynami zaworowymi.
-
Głowica jest następnie instalowana z powrotem na silnik.
Wymiana prowadnic zaworowych poprawia szczelność i trwałość zaworów, zapewniając prawidłowe działanie silnika, zapobiegając wyciekom oleju oraz przedmuchom spalin do układu dolotowego i wydechowego.
